vrijdag 11 april 2014

Broccolisalade met tahindressing


Vanmiddag stond ik in de boekhandel het nieuwe boek door te bladeren van Green Kitchen Stories en zag een lekkere salade met broccoli, granaatappel, en rozijnen staan. Alle ingrediënten had ik in huis, alleen het recept was met rauwe broccoli en dat klonk toch wat minder aantrekkelijk. Yoghurt leek me ook wat flauw. Ik had zin in iets meer pit en had al een tijdje - als echte pindakaas fan - een dressing in m'n hoofd met tahin, sesampasta. Heerlijk uitgesproken en dat vind ik bij een vegetarisch recept onmisbaar!

Wat heb je nodig voor 1 persoon?
300 gram broccoli
8 (kastanje) champignons
2 flinke eetlepels (blanke) rozijnen
3 eetlepels granaatappelpitjes
2 eetlepels pompoenpitten
1 eetlepel tahin (sesampasta)
sap van een halve citroen
2 theelepels olijfolie
half teentje knoflook
peper en zout naar smaak

Snijd de broccoli in kleine stukjes en stoom deze beetgaar in ongeveer 10 a 15 minuten. Gooi de stronk niet weg, want ook die kan je meestomen. Week ondertussen de rozijnen in heet water. Bak de champignons in een droge koekepan. Als die klaar zijn, kan je in de pan de pompoenpitten roosteren. Snijd de granaatappel open en verwijder de pitjes. Dit kan een enorm geklieder zijn daarom doe ik dat in een bak met water. Keer de helft van de granaatappel binnenste buiten, maak de pitjes los en haal de witte delen uit het water. Laat de pitjes even uitlekken in een vergiet. Wat je niet direct gebruikt, kan je prima een paar dagen in een bakje in de koelkast bewaren. Doe de broccoli, rozijnen, granaatappelpitjes en pompoenpitten in een mooie schaal.

Pers voor de dressing een halve citroen uit. Doe het sap samen met de tahin, olijfolie, knoflook, peper en zout in de keukenmachine en mix tot een gladde massa. Voeg beetje bij beetje wat water toe om de dressing wat vloeibaarder te maken. Schenk dit over de salade. Heerlijk!!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten